Főoldal Rólunk Borút Egyesület Eredmények, perspektívák

Eredmények, perspektívák

A 20 éves Villány-Siklósi Borút Egyesület 1999. óta közhasznú minősítéssel is rendelkezik.

A mai napon közel száz tagja van, akik a társult tizenhét településen minősített borúti szolgáltatásokat üzemeltetnek. Borászatok, falusi szálláshelyek, éttermek, panziók és hotelek állnak a vendégek szolgálatára, a jótól a legjobbakig. 3500 borkóstoló, 900 ( ágy) szállás, és 1100 éttermi férőhely áll rendelkezésre.

Eredmények:

  • Az elmúlt évek alatt a borturisztikai vállalkozások száma meghúszszorozódott.
  • A turisztikai szezon egész éven át tart.
  • A szolgáltató tulajdonosok többsége helyben élő család, a munkában több generáció is részt vesz.
  • A minőségi borok iránti kereslet a belföldi piacon is egyre növekszik.
  • A borturizmus mentén a magyarországi fogyasztási kultúra javul, és a helyben eladott borok mennyisége állandóan nő, jelenleg 30 %.
  • Az egyesülethez tartozó borászatok birtokába van a borvidék több mint fele, ezért a villányi bor piacának megteremtésében is lényeges szerepük van, ők a borvidék reprezentánsai.
  • A vendégforgalom az Önkormányzatokat fokozott településkép védelemre, komplex fejlesztési programok megvalósítására ösztönzi.
  • Egyesületünk irodája vidékfejlesztő munkája mellett idegenforgalmi információs irodaként is működik.
  • Az országban elsőként alakult egyesület szerepéből adódóan jelentős segítséget nyújt új borút egyesületek létrehozásához is.
  • Hat déldunántúli borút összefogásával, a villányi példa alapján kialakított regionálisan egységes minőségi követelményszint mára Európai Minősitési Rendszerré vált.

A Villány-Siklósi Borút létrehozása a kistérség fejlődésének szempontjából történelmi jelentőségű, mely meghatározza a további 50-100 év vidékfejlesztési feladatainak irányát.

Folyamatosan előttünk álló feladatok:

Erősítenünk kell az egyesület menedzsmentjének felkészültségét. Megfelelő létszámú, rátermett emberekből álló munkacsapat megtartása és tovább erősítése a feladat.

A megszállottság, kreativitás, nélkülözhetetlen ebben a szakmában. Mindezekhez megfelelő mennyiségű és állandó bevételekre van szükségünk, melyet a hosszú távú fenntarthatóság érdekében saját tagjainknak kell biztosítania.

A borút eddigi életében felmutatható sikerek mára, magától értetődő háttérként szolgálnak az üzleti alapokon működő termelő, vendéglátó, szolgáltató vállalkozói szféra számára. A térségi, közösségi marketing előnyeit élvezőknek több áldozatot kell hozni. Egy ilyen kicsi és egyedi lehetőségekkel bíró borvidéken pontosan és határozottan kell járni azon a keskeny ösvényen, mely a fejlesztésektől, beruházásoktól, építkezésektől korszerűséget vár el, de egyetlen (komplex) értéke a tájképi, építészeti és kulturális (borászati) hagyományaiban rejlik. 
Javítani kell a közösségi érdekek érvényesülését a magán szférában és meg kell tanulni a magán szféra hatékonyságát alkalmazni a közszférában. 

Borút turisztikai kínálata

A borút idegenforgalmi kínálatának gerincét természetszerűen a bor, annak előállító, bemutató, kóstoló és eladóhelyei jelentik. Erre ízesülnek a különféle ellátást, szállást, és programot nyújtó szolgáltatások. A kifejlődő sokszínű kínálatot értékelve kétféle típusú szolgáltatás analizálható: a borra felépülő terméklánc, valamint a kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások.

1.Borra alapozó terméklánc:
Ennél a különböző szolgáltatások: borkóstolás, boreladás, vendéglátás, vendégfogadás és a kapcsolódó programok a saját borra szerveződnek. A gazdák, vendégfogadók eltérő fejlesztési utakat járhatnak be, kínálatuk is ennek megfelelően különböző lehet, de az alapja minden esetben a jó bor.

2.A második fajta szolgáltatások nem vertikálisan alkotnak termékláncot, hanem a kínálat egy- egy szintjét kiegészítő, horizontálisan kapcsolódó termékkel, vagy termékcsoporttal jelennek meg. A saját bor ezeknél nincs, de étkezéssel, szálláshellyel, helyi termék előállításával, programokkal gazdagítják a borút turisztikai kínálatát.

Az itt élők „tíz parancsolata”, azaz a kijelölt út:

1. Borskála. Tartsd meg és építsd tovább a magyar bor egyik legkomplexebb termékskáláját. A száraz fehérbor - a nagytestű fehérbor - a kései szüretű fehérbor - a rozé bor- a sillerbor - a primőr vörösbor - a gyümölcsös vörösbor - a nagytestű érlelt vörösbor sorozatot a hagyományos a közép-európai és a globális fajtákra alapozd. Tanítsd meg a fogyasztódat, hogy ebben a sorozatban mit, hol és hogyan talál meg.

2. Hagyomány és modernizáció. Állj két lábon! Tartsd életben hagyományaidat, ápold sváb pincesoraidat, gondozd a Kadarka és a Potugieser fajtáidat, de építs modern pincéket, korszerű technológiával készítsd el boraidat, és tervezz fiatalos, üde szép címkéket is.

3. Villányi termőhely. Becsüld meg borvidékedet, gondozd dűlőidet, figyeld borait klasszifikálj, tudd meg melyik bor melyik dűlőbe való, dűlő válogass (magyarul, de ne szelektálj idegenül), ha arra érdemes tedd a címkédre dűlődet, és tanítsd meg borbarátodat mit jelent az, ha ott van.

4. Generációk. Becsüld meg az alapító első generációt, akik kivételesen jó alapokat raktak le, de értékeld a nagyon tehetséges második generációdat, add át tudásodat és engedd, hogy a munkát tovább vigyék és tudásukat átadhassák a harmadik generációjuknak. Dolgozzatok együtt, erre tanítsátok az eljövendő generációt. Így képeztek elegendő szellemi erőt.

5. Eredetvédelem. Vigyázz a magyar kikericsre. Törékeny, szép és védett, mint a villányi bor. Vigyázz a kikerics és a villányi bor termőhelyére, eredetére!

6. Villányi borkereskedelem. Sok bort adj el pincédből, engedd be vendégeidet bort kóstolni, tedd lehetővé, engedd hogy a villányi bor személyessé váljon, pincében, borszaküzletben és éttermekben. A többit add el hipermarketekben.

7. Villányi borfogyasztó. Mindent borfogyasztót becsülj meg, de különösképpen figyelj a középkorú, tanult és olvasott, értékkereső fogyasztóra, akinek a villányi bor és Villány az életformájának a részévé válhat. Hasonló módon figyelj a kialakulatlan, fiatal, de tudásvággyal teli, kalandvágyó borfogyasztóra, akit oktatni és nevelni kell a villányi borra, de ezt tedd meg.

8. Villányi-Siklósi Borút. Fejleszd, mert ez adja a borvidék vérkeringését, a napi életet kölcsönzi a vidéknek, informáld, altasd, kóstoltasd és boraiddal együtt mutasd be természeti, kulturális és történelmi értékeidet.

9. Borvidéki arculat. Legyél annyira egyedi, mint amennyire a Kárpát-medence déli részén, mediterrán behatásokkal átitatva a termőhelyed is az, ne légy mediterrán, ne légy kontinentális, de élvezd, hogy ezek keveréke olyannyira egyedi vörös és fehér borokat, dűlőiddel játszva teljes termékskálát tud előállítani, ami csak Villány sajátja.

10. Villány hangulata. Maradj befogadó és vendégváró!

Köszönjük, hogy adója 1%-val segítette kultúrális örökségvédelmi tevékénységünket!

Villány-Siklósi Borút Egyesület adószáma: 18304426 - 1 - 02

Közlemény az egyesületünknek felajánlott 1% felhasználásról a: